Kutatások arról, hogyan válunk vegánná

Vegánná válni egy folyamat, amit Barbara McDonald (1999) az angol journey (utazás) szóval tesz érzékletessé. McDonald 12 etikai vegánnal*  készített interjút arról, hogyan váltak azzá. A 12 etikai vegánnal készített mélyinterjúkból McDonald az alábbi elmeit azonosította a vegán tanulási folyamatnak:
1.      Katalitikus élményami lehet egy film, egy kép, egy beszélgetés vagy egy találkozás egy állattal.
2.      Elfojtásez nem mindenkinél jelenik meg, de előfordul, hogy az ember megpróbálja elfojtani, amit megtudott vagy amire rádöbbent és tovább élni az életet az uralkodó ideológia szerint.
3.      A szándék megszületése.
4.      Tanulásrészben információszerzés az állathasználattal összefüggő környezetpusztításról, éhező emberekről, egyéni egészségről és az állatkínzásról, részben pedig a vegán életmódhoz szükséges tudásanyag és készségek elsajátítása.
5.      Döntés.
6.      Új világnézet integrálása a mindennapokba.
 
A megkérdezett vegánok többsége már előzőleg is nagyon szerette az állatokat és a természetet, de nem látta a kapcsolatot a saját társállata és azon állatok között, akiket közvetve maga is HASZNÁLT. Az állatszeretetük többnyire csak a társállatokra vagy hobbiállatokra terjedt ki.
Mindannyian vegyes táplálkozásúként nőttek fel. Ketten vegyes táplálkozásúból egyből vegánná váltak, tízen pedig előzőleg vegetáriánusok voltak általában 1-2 évig, néha tovább.
Az egyéni történetekben közös, hogy fontos szerepet játszott a vegán irodalom olvasása a folyamat minden szintjén. Általában internetes, ritkábban nyomtatott formában találták meg ezeket az anyagokat.
Minden résztvevő történetében nagyon fontos szerepet játszik a társas támogatás megtalálása más vegánok személyében.
 
Rachel MacNair (2001) is McDonald kutatásából indul ki, de több új megállapítással kiegészíti 385 fős kvantitatív és két kis csoportos kvalitatív kutatása alapján. MacNair szerint két fontos része van a vegánná válásnak, az elköteleződés vagy elhatározás, illetve az én-hatékonyság kialakítása, ami a vegán életforma gyakorlati megvalósításához szükéges készségek elsajátítását jelenti. Ez a két folyamat mindenkinél megtalálható, de különféle sorrendben vagy együttműködésben. Van, aki előbb meghoz egy komoly döntést és csak utána sajátítja el a vegán életmódhoz szükséges tudást és készségeket, van, akinél ez fordítva működik, tehát előbb elkezdi megtanulni a vegán életmódhoz fontos készségeket (pl.: receptek) és csak utána köteleződik el.
 
Hivatkozott Cikkek:
McDonald, B. (2000). Once you know something, you can’t not know it: An empirical look at becoming vegan. Society and Animals, 8 (1), 1-23.
MacNair, R. R. (2001). McDonald’s „Empirical look at becoming vegan”. Soceity and Animals 9 (1), 63-69.